Thursday, November 10, 2005

Bab 2

Akasyah dan Zakaria berlari perlahan-lahan di trak jogging. Orang ramai dari kebiasaan memandangkan hari Minggu. Zakaria memperlahankan lariannya, di ikuti Akasyah.
‘Ayah ok ke ?’
Zakaria mengangguk. Mereka berdua masih terus berjalan. Bunyi burung menyambut pagi bersiulan merdu.
‘Kau dah tengok budak Harlina tu ?’ tiba-tiba soalan itu terpacul. Akasyah tersentak. Alamak, ni tak lain nak suruh aku kahwin la ni. Zakaria berhenti dan membuat senaman meregang ototnya. Tangannya didepangkan ke atas, kemudian membongkok ke bawah, tangannya di bawa sampai mencecah tanah.
‘Ye lah, kan hari tu kita sama-sama pergi,’ balas Akasyah sambil membuat ‘squat down’.
‘Cantik ?’
‘Cantik la’
‘Kau suka ?’
‘Mengarut la ayah ni…’
Zakaria tergelak.
‘Kau tu dah 32, dah sampai masa, kalau ada arwah mak kau, memang dia dah bising,’ tiba giliran Zakaria pula membuat ‘squat down’.
‘Ayah, kalau ayah nak berleter pasal ni, saya malas nak dengar,’ sebelah kakinya di angkat dan di lipat rapat kebelakang hingga mengenai punggungnya. Tangan kirinya di depangkan ke hadapan untuk keseimbangan.
‘Dak lah, ayah tengok budak tu sesuai benar dengan kau. Kalau kau nak, cakap je, ayah tau la uruskan.’
Akasyah tak menjawab, sebaliknya dia terus memulakan semula larian.

Mereka singgah di Gerai Nasi Lemak Tang Lin, dua pinggan nasi lemak dan dua gelas teh tarik. Lazat. Kebanyakan pelanggan baru saja lepas bersenam. Lepas bersenam, pekena baik punya nasi lemak, berbaloi atau tak senaman tadi, tidak tahu lah.

Akasyah diam, surat khabar di depannya di baca sambil mulutnya mengunyah daging rendang. Zakaria juga diam, melayan keenakan teh tarik.
‘Ayah dan Pak Abas tu kawan baik, masa 13 Mei dulu, paling ayah tak boleh lupa,’ mula Zakaria memancing minat Akasyah. Dia mengangkat muka dan menunggu sambungan cerita si ayah.
‘Ayah nyaris di tembak komunis. Memang sikit lagi lah. Nasib baik Pak Abas sudah tembak Cina tu, terkulai, betul tepi ayah.’ Matanya merenung jauh, seolah-olah mengingati semula waktu itu. ‘Mulai hari tu ayah memang terhutang nyawa dengan dia.’ Akasyah diam. Cerita ini sudah sering kali di dengar. Tapi setiap kali Zakaria bercerita, seolah-olah Akasyah tidak pernah tahu. Tapi Akasyah layan saja, cuma hari ini dia terasa lain sedikit. Ini cerita untuk pancing minat dia bercakap tentang anak dara Pak Abas atau kewiraannya.
‘Ok lah ayah, dah pukul 10 dah ni, jom la kita balik.’
Zakaria terdiam, hasrat hatinya untuk melencong cerita tak kesampaian. Tak apalah, lain kali saja.

Sesampai di rumah, Akasyah terus ke bilik air. Setelah bersiap, dia masuk ke bilik ayahnya. Pintu bilik air di ketuk.
‘Ayah, Kasyah nak keluar ni, pi jumpa Azman, ada sikit hal kami nak discuss,’ laungnya dari luar.
‘Aa, ok, karang lunch ko tolong bawak balik Big Mac.’
‘Takut lambat …’
‘Tak apa, perut aku pun kenyang lagi ni.’
‘Aaaa, ok..’

Jalan sesak tapi tidak jem, Akasyah memandu menuju ke Damansara Perdana. Deretan kondominium dan apartmen tersusun di tepi jalan. Dia melencong masuk ke Perdana Heights. Seorang jaga India membiarkan saja dia masuk, sambil mengangkat tangan. Akasyah tersenyum.

Jarinya menekan angka 8, pintu lif tertutup rapat, ada seorang budak tembam berseluar pendek tanpa berbaju, dari kolam renang barangkali. Ting tong, pintu lif terbuka, dan Akasyah melangkah keluar. Dia berjalan tenang menuju ke unit bernombor 23.


Sementara itu, Harlina sedang sibuk mengemaskan beg bajunya. Dia dipanggil untuk temuduga di sebuah jabatan kerajaan di ibu kota. Di luar kedengaran ayahnya berbicara melalui telefon.
‘Ye, ye, dia bertolak petang ni, bas pukul 2.30…. dak dia pi sorang, kau tolong aku Kiya, si Harlina ni KL dia tak pass lagi. …. Aaa terima kasih, terima kasih.’
Harlina berdiri di pintu biliknya, apa saja la ayah ni. Mak Senah duduk di kerusi rotan mendengar perbualan Pak Abas.
‘Ok, nanti anak dia ambil Na di Pudu.’ Kata Pak Abas sebaik ganggang telefon di letak. Mak Senah tersenyum lega. Kekhuatirannya sejak surat temuduga di terima seolah-olah di angkat buang.
‘Tak payah lah ayah, Na nanti telefon kawan Na saja.’
‘Kau ni degil apa, dah Pakcik Zakaria di sana, aku lagi konpiden dengan dia.’
Harlina menurut saja, tidak guna jika membantah. Mak Senah senyum sahaja.

Tangga Pudu Raya di turuninya, jam sudah pukul 8.30. Kereta bertali arus. Orang ramai berjalan-jalan di kaki lima, ada yang mengangkat beg besar, ada yang mengalas beg kecil, ada yang menunggu, macam-macam ragam.

‘Harlina,’ panggil satu suara dari belakang. Dia menoleh. Akasyah tersenyum.
‘Sorry la, lama ke tunggu ?’ tanya Akasyah sambil mengambil beg yang terletak di atas anak tangga.
‘Tak lah, Na baru je turun.’
‘Oh camtu kita sama-sama on time la ni, jom lah, I park kereta kat sana, kena jalan sikit lah.’
Harlina berjalan di sisi, beg plastik yang berisi pisang dan rambutan di jinjingnya. Pesanan ayah untuk Pakcik Zakaria.
‘Camna naik bas tadi ok ?’
‘Ok la kut, kalau tak ok tak sampai,’ balas Harlina di sambut senyuman tidak berapa manis Akasyah. Laser juga minah ni. Harlina ketawa kecil.
‘So esok you ada interview kat mana ?’
‘Kat Kementerian Teknologi dan Multimedia,’
‘Pukul berapa ?’
‘8.30.’
‘Ok la, on the way I ke office I boleh hantarkan.’
‘Ala saya ni menyusahkan saja, tak pe hantar kat bus stop je.’
‘Eeee tak boleh, nanti Pak Zakaria dan Pak Abas tembak saya ngan senapang gajah.’ Selorohnya di sambut gelak mereka berdua.

‘Ok, you mesti lapar kan ?’ Tanya Akasyah sambil menutup bonet kereta.
‘Lapar la juga. Dalam bas tadi masa dia berenti saya tertidur, jaga-jaga bas dah jalan.’
‘Ok, Harlina nak makan apa ?’
‘Apa eh ? Orang KL makan apa ?’
‘Orang KL makan segala benda, tolak batu dengan kayu je.’ Harlina ketawa, Akasyah menjeling dan hatinya terpaut melihat wajah ayu di sebelahnya yang sedang ketawa gembira.

Dia memberhentikan kereta di hadapan sebuah Restoren Nyonya. Mereka melangkah masuk, tidak ramai yang melanggan, ada lebih kurang empat keluarga.
‘Selamat Datang Cik,’
‘Smoking area please,’
Pelayan terus membawa mereka ke satu sudut. Menu di beri. Pelayan itu berlalu meninggalkan mereka, agar tenang membuat pilihan.
‘Ok kita ambil, Assam Fish ?’ Harlina mengangguk.
Seketika kemudian, datang pelayan lain pula membawa dua gelas air sejuk dan semangkuk kecil acar.
‘Boleh ambil order ?’ tanya pelayan tadi.
Akasyah mengangguk, dan memesan beberapa jenis lauk.
‘Banyaknya,’ kata Harlina sebaik saja pelayan itu pergi.
‘Tak pe la, makan mana larat.’

Akasyah menyalakan api dan mencucuh rokok.
‘Maaf ye ? You tak kisah kan ?’
Harlina menggeleng. Tak pe, hisaplah la, nak mati cepat hisap dua sekali. Dia tersenyum.

‘So, interview esok untuk post apa ?’
‘System Analyst’
‘Oooo, apa yang nak dianalisa kan ?’ tanyanya buat-buat bodoh.
‘Entah lah, ‘ disambut senyuman lagi.

Seketika kemudian, makanan yang dipesan pun sampai.
‘Ok silakan, makan ye jangan malu-malu.’
‘Thank you…’

Zakaria di rumah mundar-mandir, dah hampir jam 10, Akasyah tak pulang-pulang lagi. Dia risau. Sudah tiga kali dia cuba menelefon telefon bimbit anaknya tapi setiap kali jawapannya ‘Maaf, nombor yang anda dial tidak dapat di hubungi.’ Di campaknya telefon ke sofa. Geram sungguh.

Bunyi deru enjin kereta memasuki perkarangan rumah membuatkan hati Zakaria lega. Dituruni anak tangga cepat-cepat. Pintu di buka luas. Akasyah yang baru hendak memasukkan kunci ke dalam lubang terkejut.
‘Eh la, ayah,’
‘Kau bawak Harlina pergi mana, dah pukul 10.30, aku call tak dapat,’ serang Zakaria. Akasyah menggalas beg masuk ke ruang tamu, di ikut Harlina yang masih menjinjing beg plastic tadi.

‘Saya bawak Harlina makan.’ Zakaria senyum, pandai anak bapak.
Harlina bersalam, tunduk hormat.
‘Ayah dan mak kirim salam, ini ada sikit buah tangan dari kampung.’
‘Waalaikum salam. Sihat mereka ?’
‘Sihat pakcik.’
‘Akasyah kau tunjukkan bilik untuk Harlina, dah penat budak ni.’

Akasyah tidak berkata apa, dia malas melayan bapanya. Kadang mereka berdua begitulah, ada saja tak kena. Akasyah dengan pe’el orang mudanya, Zakaria pula dengan pe’el orang tua yang kuat berleter, yang selalunya didominasi oleh kaum Hawa. Tapi setelah arwah isterinya pergi sewaktu Akasyah masih sekolah, sejak itulah Zakaria yang memikul tugas sebagai ibu dan ayah menjadi sebegitu.

‘Ok ni bilik awak, tu bilik air, bilik I kat sebelah, kalau takut boleh ketuk,’
‘Eh…’
Akasyah gelak besar. Suka dia melihat wajah Harlina yang berubah malu dan bengang sekaligus.
‘Ada apa-apa lagi ?’
‘Arah kiblat ke mana ?’
‘Oh, nanti saya bentangkan sejadah.’ Harlina memerhati saja. Mula-mula dihamparkan terus, kemudian di angkat semula dan di hampar pula ke arah bertentangan, kemudian di sengetkan ke kiri sedikit. Berdebar juga dada Akasyah, maklumlah jarang-jarang benar dia membuka sejadah.
‘Aa betul la ni.’ Dia meluruskan badannya semula dan terlihat senyuman Harlina. Alamak bakal kena perli lagi la ni.
‘Dak kalau dari bilik I, senang, ni koordinasi sudah lari.’
‘A’ah memang pun,’ Harlina mengiakan saja.
‘Ok selamat istirehat, esok kita jumpa lagi.’
‘Ok terima kasih, oh ye nanti makan la rambutan tu, Mak ingatkan awak tu yang dia suruh bawa banyak.’
Akasyah mengangguk lantas meninggalkan Harlina sendirian.

Harlina melihat sekeliling. Bilik itu luas dan dihias dengan cantik. Sebuah katil di letak di tengah-tengah bilik. Cadar berwarna putih, bersih di pandang. Di hujungnya selimut tebal di lipat kemas. Di sisi kanan terdapat sebuah meja solek. Di atasnya terletak beberapa jenis minyak wangi, bedak dan sikat. Kemas. Di sisi kira, ada sebuah meja tulis, atasnya hanya ada beberapa keping kertas A4 kosong, dan sebatang pen. Macam kat hotel la pulak bisik hati Harlina.

Malam itu dia tidur dengan nyenyak sekali. Kedinginan penghawa dingin membuatkan dia mengerekut seperti udang galah. Tiba-tiba pintu biliknya di ketuk. Harlina bingkas bangun. Sinar matahari sudah mula memasuki. Dia terus mencapai jam tangan. 7.27. Ya Allah, apa lagi kalutlah Harlina menyiapkan diri, dalam hatinya tak habis-habis marahkan tilam dan bantal yang empuk, sampai subuh pun terlepas.

Lima belas minit kemudian dia turun cepat. Zakaria dan Akasyah sedang bersarapan.
‘Saya tak sedar, nasib baik ketuk pintu,’
‘Ye lah, Harlina penat sangat tu, mana tak naik bas dah dekat 5 jam,’ kata Zakaria sambil menuang air kopi ke cawan Harlina.
‘Terima kasih pakcik, tapi saya takut terlewat ni, saya terpaksa pergi sekarang.’
‘Ye lah, ni pun kurang 10 minit jam 8, Akasyah cepat sikit.’

Akasyah meneguk airnya cepat dan bangun menuju ke kereta.

‘Saya pergi dulu pakcik, terima kasih ye.’ Harlina berjalan laju, dadanya berdebar.
Masuk saja ke dalam kereta, Akasyah terus mengundur dan memecut. Dia tidak banyak bicara. Harlina diam, kecut juga. Kereta banyak di jalan. Nasib baik di Kuala Lumpur sekarang banyak highway.

8.25 pagi, kereta berhenti, Harlina dengan cepat turun. Tanpa mengucapkan sebarang kata, dia menutup pintu kereta.
‘Na, nanti dah habis call I ok ?’
Harlina mengangguk, pantas dia masuk ke bangunan pejabat. Akasyah memerhati sehingga kelibatnya hilang. Betul kata ayah, memang cantik budak ni. Akasyah tersenyum dan kereta melungsur pula ke arah Cyberjaya.

Shahrin menanti di dalam bilik, di depannya kertas kerja yang hendak di hantar. Sesekali dia melihat jam. Kertas kerja untuk tender itu patut di hantar sebelum jam 12, ini sudah jam 10.30, Akasyah tidak masuk kerja lagi. Dia perlu menandatangani beberapa dokumen. Tali leher di lepaskan sedikit.

‘Ok Shah, mana documents aku nak sign ?’
‘La, awat hang lambat ?’
‘Sorry la, aku hantar someone ke Putrajaya.’

Shahrin membuka halaman-halaman yang patut di tandatangan. Tiba di halaman sebutharga, Akasyah meneliti sebentar sebelum menandatangani. Dia mengangguk-angguk puas hati.

‘Ok pricing ni ?’
‘Informer kata Puncak Arus masuk 5 juta, so kita dari segi pricing dah menang ni.’ Akasyah mengangguk lagi.
‘Ok la, aku kena rush ni, karang tak sempat.’ Kadir bingkas bangun. Account Manager yang memang berkaliber dan membawa masuk banyak projek. Kawan sejak sekolah, universiti dan sekarang bersama-sama mengusahakan perniagaan telekomunikasi.
‘Orite, selamat, eh nanti petang masuk office, aku ada projek baik nak discuss.’
‘Ok, chow.’

Lewat pagi itu, Akasyah banyak menghabiskan masa dengan membalas email yang diterima dari pelanggan dan juga pembekal. Dia tekun mengatur pengurusan syarikat itu. Bunyi SMS masuk, membuat dia teringat pada Harlina.

‘Interview dah habis, kalau you sibuk tak pe, I naik teksi saja.’

Akasyah terus mendial nombor Harlina.
‘Hello .. Na, dah siap ?….ok you tunggu, bagi I 20 minit. Boleh ?’
Di capainya kunci kereta.

‘Nani, I will be back dalam kol 3, call me if anything urgent,’ beritahunya kepada si setiausaha.
‘Ok, tapi you kan ada appointment dengan En. Jamil jam 4, di Melawati.’
‘Hari ni ?’ Nani mengangguk. ‘La, I ingat esok. Ok lah, You call Shah cakap petang ni cancel, I jumpa dia esok pagi saja.’ Nani mengangguk lagi.

Kereta meluncur semula ke Putrajaya, entah mengapa hatinya tidak sabar ingin bertemu dengan Harlina. Akasyah pun hairan, dah jatuh cinta ke aku ni ?

0 Comments:

Post a Comment

<< Home