Monday, December 05, 2005

Bab 6

Bas bergerak perlahan-lahan keluar dari platform. Harlina melambai ke arah Akasyah yang masih merenungnya dari platform 7. Wajahnya tenang di palit senyuman. Jalan Pudu sangat sibuk pagi Isnin itu. Harlina masih lagi merenung ke luar tingkap. Kepalanya pening akibat kurang tidur malam semalam. Namun persoalan-persoalan malam tadi masih berlegar-legar. Dia menyandarkan kepalanya. Di tutup matanya rapat-rapat.

'Akasyah, you dah bersedia sungguh-sungguh ke nak kahwin dengan Na ?' tanyanya sewaktu dalam perjalanan ke Pudu. Akasyah yang sedang melayan kesesakan lalulintas tersentak.
'Kenapa Na tanya camtu. Kalau Kasyah tak ready, Kasyah tak pi pinang you tau.' Dia menoleh melihat Harlina. Dia pelik, mengapa persoalan ini timbul setelah hari perkahwinan akan tiba tidak lama lagi. Harlina diam, matanya terus melihat ke hadapan. Dia menoleh pula ke Akasyah, di lihatnya kerut di dahi lelaki itu makin tebal.
'Entahlah, Na saja je, mungkin dah makin dekat harinya, makin resah kot,' akhirnya dia berkata.
'Insya Allah ok, I akan make sure Na happy jadi wife Kasyah.'
Harlina tersenyum.
'Adik, tolong tutup sikit tirai, ' kata-kata Makcik di sebelah mengejutkan Harlina. Harlina menarik tirai rapat-rapat memastikan cahaya matahari tidak menembusi lagi.
'Terima kasih no, chek nak pi mana ?' katanya memulakan perbualan.
'Saya nak balik Kulim, makcik ?'
'Oooo tu ka, Makcik nak balik Aloq Staq. Ni mai KL, pi jenguk cucu baru.' cerita Makcik itu mesra. Harlina melayan bual Makcik itu, sekurang-kurangnya dapat lah dia melarikan diri dari persoalan yang melemaskan itu.

Harlina mengadap komputer di hadapannya. Dia membuka fail CV_Na.doc. Tetikus di larikan atas bawah, dia meneliti setiap satunya. Tiada perubahan apa-apa. Dia mengklik icon TmNet. Setelah dihubungkan, dia terus ke halaman Gmail. Kad Farid di sebelahnya. Dia menaip sedikit pengenalan, setelah file CV_Na dikepil bersama email itu, butang Send di tekan, dalam hatinya berdoa moga kali ini pencarian dia berakhir.
Dia melayari internet sebentar. Membaca online forum. Tiba-tiba mesej YMnya bernyala.
Kasyah > Na ?
Harlina tersenyum. Malam pun online, agaknya tak balik kerja lagi la ni.
Na > Aik, kat ofis lagi ke ?
Kasyah > A'ah.
Na > I hantar CV ke Farid.
Kasyah > Farid ??
Na > Ala, kawan Azman yang cari developer tu. Ingat ?
Kasyah > Ooooo, sure ke nak kerja ngan dia ? Co. background dah check ?
Perlukah aku risau pasal latarbelakang syarikat di waktu tak de kerja ni. Harlina mengerutkan dahinya.
Na > tak kisah lah, yang penting ada kerja.
Kasyah > ye tapi kena tau gak, kang di buat co. ntah apa2
Na > Na dah lama cari kerja tau, so Na tak kisah sangat lah, yang penting Na try.
Kasyah > Kalau Kasyah tak suka camna ?
Na > Yang kerja Na, bukan Kasyah.
Kasyah > Better Na cari tempat lain la ...
Na > but y ?
Kasyah > nothing just not quite happy
Na > apa hal plak ?
Kasyah > i call u, nak balik dah ni. bye.
Harlina termanggu di depan komputer. Dia tidak suka kalau hajatnya di sekat begitu. Dia berusaha, dia sudah lelah duduk di rumah saja. Talian internet di putuskan, komputer di matikan. Dia bangun dan duduk di serambi. Pak Abas dan Mak Senah ke rumah Pak Usu. Suasana di kampung sepi. Ayam-ayam semua sudah tidur di dalam reban. Apa sebab Akasyah tidak suka, atas alasan apa ? Dia geram.
Akasyah memasukkan komputer ribanya ke dalam beg kulit. Keputusan Harlina menghantar CV ke Farid membuatkannya tidak senang. Dia mematikan lampu meja. Di perhatikan sekeliling. Semua ok. Chee Meng, Fariz dan Umi masih lagi di meja mereka, tekun membuat kerja. Ada deadline yang perlu dikejar. Dia mengangkat tangan tanda selamat kepada Fariz. Fariz senyum sahaja. Dalam waktu begitu, otaknya dah tidak seimbang lagi, objektifnya satu sahaja, mahu siapkan esok, kalau tak mati.
Dia berjalan menuju ke kereta yang terletak di depan bangunan. Pengawal keselamatan sedang asyik melayan lagu tamil, meriah. Dia mengangkat tangannya.
'Lambat ini malam Incik...' tegurnya tersenyum.
'Biasala, kerje banyak la ane,'
'Wokey....selamat.' Dia bersiul-siul mengikut lagu. Akasyah senyum dan terus masuk ke kereta. Dia menghidupkan enjin, sambil menanti enjin panas, dia membuat panggilan ke Harlina. Tiada jawapan. Dicubanya lagi, tiada juga jawapan.
Harlina memandang saja pada telefon yang berdering. Dibiar saja, geramnya pada Akasyah masih belum habis. Dia tidak suka di buat begitu. Telefon berdering lagi. Tidak sampai hati, lantas dia menekan butang hijau.
'Hello, Na, I call banyak kali, dah tidur ke ?'
'Mana ada banyak, 2 kali je,'
'Abis tu kenapa tak angkat ?'
'Saja malas, i geram dengan you.'
'La, kenapa ? Sebab I marah hantar cv ke Farid ?' tanyanya mengerutkan dahi. Dia memandu perlahan keluar dari parkir.
'Ye lah, apa salah Na cari kerja.'
'Memang la tak salah, tapi kalau kat tempat lain.'
'Tapi atas alasan apa ?' suaranya tegang.
'You tak kenal Farid...'
'Kasyah kenal sangat ke ? '
'I tau la I tak kenal rapat ngan Farid, tapi feedback bout him not so good,'
'Pasal apa ?'
'Ada la..'
'Ye la ...apa ??'
'Cukup Kasyah katakan tak suka, and you kena dengar,' suaranya di tinggikan sedikit. Harlina terasa sakit hati.
'Kalau you tak suka, ok fine, tapi Na akan teruskan juga. Na dah hantar CV and tadi Farid dah balas email Na cakap dia akan arrange an interview. Na belum jadi wife Kasyah and Na boleh buat apa yang Na rasa baik untuk diri Na.' Suaranya tinggi juga. Akasyah jadi marah. Dia tidak suka Harlina membentak katanya.
'Kenapa degil sangat ni...memang Na belum jadi wife Kasyah, tapi tinggal tak sampai sebulan, cuba-cubalah adjust untuk dengar cakap Akasyah.' Harlina diam.
'Dah la, Na malas nak gaduh, ok bye.' Harlina mencampak telefon ke atas katil. Dia masih lagi marah.
Akasyah juga marah. Dibalingnya telefon ke seat sebelah, kereta di pandu laju. Aku tak paham la perempuan ni. Dah kata jangan, jangan la. Radio di kuatkan, dan dia terus memandu dalam keadaan masih marah.

Pagi itu Harlina menerima panggilan dari Farid, sessi temuduga akan diadakan minggu hadapan. Sepanjang hari dia memikir apa alasan untuk ke Kuala Lumpur tanpa diketahui tujuannya oleh Akasyah dan ibu bapanya. Dia duduk berayun di buaian kayu di kebun bapanya. Mencari helah. Kalau cakap nak interview kat KL, mak mesti suruh Akasyah ambil, kalau cakap pergi KL sebab nak beli barang, mesti nanti mak telefon Akasyah cari aku. Kot mana pun memang bahaya ni. Dahinya berkerut. Buaian di gerak perlahan, kakinya menguis-nguis pasir. Ish camana aku nak buat ni, dia bangun lalu menuju ke pohon manggis, ada serangkai manggis yang dah masak elok. Rendang sahaja, lalu di petik.

Mak Senah sedang menganyam tikar di pangkin. Dia melihat saja Harlina yang berjalan balik dengan membawa manggis.
‘Na, tadi Akasyah telefon.’
Harlina memalingkan mukanya ke arah Mak Senah, dia berjalan menuju ke pangkin. Pak Abas yang sedang menghisap rokok daun di serambi rumah kelihatan asyik melihat burung belatuk yang hinggap di pokok cikunya.
‘Dia nak apa ?’ dia duduk dan menghulur sebiji manggis yang besar. Mak Senah menghentikan anyaman, manggis di kopeknya.
‘Ntah, dia kata kau ada interbiu, khamis depan, betul ke ?’ Harlina tersentak. Tak boleh la aku nak tipu skit, mesti dia tau.
‘A’ah, Na pun baru tau pagi tadi. Tu yang dok pikir nak pegi ke tak.’ Dia menguis-nguis tikar yang baru separuh di anyam. Mak Senah mengunyah manggis.
‘Ish manis betui manggis ni, pi bagi kat ayah skit. Awat pulak dok pikir, pi sajalah, Na pun memang tengah cari kerja kan, la ni nak pi KL senang, Akasyah ada.’ Harlina tidak berkata apa-apa, dia bangkit dan membawa 3 biji manggis untuk Pak Abas.

Akasyah duduk di ruang lobi Hotel Istana. Di luar hujan semakin lebat. Dia melihat jam tangannya. Orang yang patut ditemuinya petang itu belum sampai lagi. Jalan jem barangkali. Akasyah bersandar di kerusi yang empuk itu sambil melihat-lihat kertas kerja yang akan dibincangkan nanti. Shahrin yang baru keluar dari tandas menghala ke arahnya.
‘Jom kena rokok dulu lah, lambat la dia orang ni,’
‘Tu la, tak pe nak buat camna, dah kita nak jadi partner mereka, kita tunggu je. Jom lah,’ Akasyah bangun lalu menuju pintu di sebelah kiri.
Shahrin menyedut asap rokok dalam-dalam dan kemudian menghembus perlahan. Dia melihat ke arah jalan yang padat dengan kereta.
‘Weh kau tau kan ZK Tech. dapat projek tu hari.’
‘Tau, dah hulur banyak. Aku dengar Encik Mat siap dapat jalan ke Greece,’ balas Akasyah, dia duduk di tepi tembok hotel itu.
‘Tu la, tu yang susah tu, masuk kalau betul-betul boleh buat tak pe lah, ini kerja rasuah tak habis dia orang ni.’
‘Biasa la Shah, mau hidup,’ dia menyedut dalam-dalam dan membaling puntung rokok di tengah jalan. ‘Weh jom la masuk,’ sambungnya lagi. Shahrin terus membuang puntung rokoknya yang tinggal suku batang itu dan terus masuk mengikut Akasyah.

Di tengah lobi kelihatan seorang lelaki berkot hitam, di sebelahnya seorang perempuan berskirt pendek biru dan berkemeja kelabu. Melihat Akasyah, lelaki itu menangkat tangan. Dari jauh Akasyah tersenyum.

‘Sorry, we are late,’ ucap lelaki Mat Saleh itu, sambil menghulur tangan.
‘No problem Mike, it’s normal here, when it’s rain the road will be jammed pack,’ balas Akasyah dan berjabat tangan erat.
‘Hello Cik Mona, you look great,’ puji Shahrin.
‘Ala awak ni, ada saja,’ balas perempuan berambut perang, yang pasti bukan warna asli.
Mereka melangkah masuk ke Café Suria dan memilih tempat yang paling hujung. Setelah berbasa-basi, mereka pun memulakan perbincangan dengan lebih serius lagi.

‘So you are confident ? In three months ??’
‘Yeah, in fact we have done this in just 2 months, and the feedback was good,’ balas Shahrin. Akasyah mengangguk-angguk tanda setuju.
‘Ya…, but this project is a huge one, you as our partner must guarantee that it will be delivered in 3 months.’ Tekan Mike lagi.
‘No doubt, you got the project manage, my team will handle the technical part, I see no problems, we’ve handled big projects before and all are delivered on time.’ Akasyah menyakinkan pula.

Mike menangguk-angguk.
‘So Mona ? You call Mario, fix the date for next presentation.’
‘Will do Mike.’
‘So it’s agreed here, we will work as partners, and during the presentation I will introduce you as our technical associates.’

Malam itu setibanya di rumah, dia teringatkan Harlina. Sejak perselisihan minggu lepas, baik dia atau Harlina tidak pun berbuat sesuatu. Tiba-tiba dia berasa amat rindu untuk mendengar suara manja Harlina. Setelah menyarungkan sehelai seluar pendek hitam dia duduk di katil dan mendial nombor Harlina.

‘Na,’
‘Emm ?’
‘Marah lagi ye ?’
‘Tak ah, kenapa call ??’
‘Rindu lah,’
Harlina diam. Dia pun rindu juga, tapi di sebabkan tidak mahu kalah dia diam saja.
‘Kasyah tau Khamis ni Na ada interview kan.’
‘Alah, kalau call nak gaduh pasal ni lagi malaslah, Na nak tidur.’
‘Tak, tak, Kasyah nak cuti dari Rabu depan sampai hari Jumaat,’
‘So ???’
‘So, Kasyah ambil Na, bawak pi interview. Ok ?’
‘Betul ke ni ?????’ suaranya ceria sedikit.
‘Ye lah, betul.’
‘Tak marah lagi ???’
‘Ala, kalau Kasyah marah pun, Na bukannya nak dengar, nak buat juga.’ Harlina ketawa.
‘Kena bear with it lah, dah packagenya camtu,’ jawab Harlina manja.
‘Tu lah, sayang punya pasal, tak pe lah. So Na miss Kasyah tak ?’
‘Miss.’
‘Abis tu kenapa tak call ?’
‘Saja je.’
‘Mak ayah sihat ?’
‘Sihat, cam depa la…so minggu depan tu hari apa sampai ?’
‘Camni, selasa tu lepas kerja, Kasyah terus shoot sana, pagi-pagi rabu tu kita bertolak. Ok tak ?’
‘Tak penat ke ?’
‘Bis tu, dah Na asyik nak marah je, Kasyah penat pun tak pe lah.’
Harlina ketawa lagi.
‘Padan muka, garang lagi ngan Na.’
‘Ok tapi janji pi interview je tau, jangan dok melayan sangat si Farid tu.’
‘Ooooo ni kes jealous la ye ?’
‘Ye la, mamat tu buaya besar, laki pompuan dia tak kira …’
‘Hah laki pompuan ?’
‘A’ah bi sex tu,’
‘Ya rabbi, ada ke orang camtu ????’
‘Ada la,’
‘Kat Malaysia ni ???’
‘Ada, ramai camtu, ntah lah.’
‘Eeee takutnya, simpang malaikat 44 jangan lah ada keturunan kita camtu kan.’
Akasyah diam saja, tapi menangguk-angguk.
‘Tu pasalla Kasyah tak suka Na gi interview kat tempat kerja dia.’
‘Oooo, tapi Na buat hal Na la, kalau dia kacau, Na karate satu kali,’
‘Amboi….’

Harlina masuk ke bilik mesyuarat. Mejanya panjang dan besar. Kerusi kulit tersusun kemas. Bilik itu mengadap ke sebuah taman mini di luar bangunan. Air dari fountain mengalir turun meredupkan suasana. Harlina menarik sebuah kerusi dan mulai mengisi borang permohonan kerja. Dia meneliti borang itu terlebih dahulu. Pintu terkuak, Farid masuk lalu menarik kerusi di hadapannya. Harlina yang baru hendak menulis menangkat mukanya. Farid tersenyum.

‘Boss I akan interview you nanti. Suppose I, tapi I nak keluar ni.' mulanya.
'Alamak, your boss tu ok ke ?'
'Ok, dia sempoi je. Tapi you kena bagi nampak confident and matured.’ Katanya memberi tips.
‘Oh, ok. Sini pakai language apa ?’
‘You tau PHP ?’ Harlina mengangguk.
‘Database ?’ tanyanya pula.
‘Depends pada customer, tapi most of it, either Oracle or MS SQL.’ Harlina mengangguk lagi.
‘Jangan risau lah, I dah recommend you baik punya, so ok kot.’
‘Ye…terima kasih eh ..’
‘No problem, eh ok lah I pergi dulu. Good luck.’
‘Ok, thanks again.’

Dia menyambung semula pengisian borang itu. Seketika kemudian masuk seorang perempuan berbaju kurung biru, wajahnya tampak serius. Dia duduk dan memandang tepat ke Harlina. Dia memberi senyuman. Harlina berdebar juga tapi melihat senyuman itu dia agak lega sedikit.

‘Dah isi ?’ tanyanya sambil mengambil fail yang berisi sijil-sijil.
‘Sudah puan,’ balasnya lalu menghulur borang itu.

Dia tidak mengambil tapi hanya memberi isyarat supaya letak di hadapannya. Harlina menurut saja. Dia terus menyelak satu-satu folder fail tersebut.

‘Tak de pengalaman lagi ?’
‘Belum puan.’
‘You buat apa sekarang ?’
‘Tak ada apa-apa…’
‘Menganggur ? Dah dekat 2 tahun ni.’
Harlina diam saja.
‘Kami mencari orang yang at least ada 1 year experience,’ katanya sambil menutup fail.
Harlina diam saja. Perempuan itu mencapai borang pula, lama dia menenung muka hadapan.
‘Berat juga ni, no experience, it’s quite risky to take you.’
‘Tapi kalau puan tak nak ambil saya, sampai bila pun saya tak akan ada experience.’ Perempuan itu mengangkat mukanya. Terkejut mendengar jawapan Harlina. Berani budak ni.
‘Ok give me reasons why I should hire you.’
‘I might not have the required experience, but I am confident in delivering what ever task given.’
‘You consider yourself as self taught, fast learner or what ?’
‘Well, I learn things by myself and fast too. I don’t like the attitude of having to ask people all the time but rather find ways on my own.’
Puan itu senyum sedikit.
‘To you work for satisfaction or just a matter of getting paid at the end of the month ?’
‘It’s both, work without satisfaction is hollow. I am sure you work to pay the bills too right.’ Jawabnya selamba.
Perempuan itu tergelak.
‘I kind of like your attitude. Bila boleh start ni ?’
Harlina ketawa.
‘Well Puan, not working for almost 2 years has somehow developed this kind of attitude. I can start right away.’
‘Good. I am sure we can work together, I like you.’
Harlina tersenyum.
‘Next week cantik lah, 2nd March ?’
‘Boleh Puan, and thanks for taking the risk.’
Puan itu tergelak lagi.
‘So ok, I jumpa you on the 2nd.’

Harlina bangun dan berjabat tangan dengan perempuan itu.
‘Oh by the way, saya Rubiah, panggil Kak Rubi aje.’
Harlina mengangguk. Ok gak kakak ni, tadi nak acah aku je ni. Di dalam hatinya tidak henti-henti mengucapkan syukur kerana akhirnya pintu rezeki diluaskan oleh Allah jua.

Dalam kepalanya macam-macam benda yang perlu di lakukan, alamak baju aku semua dah buruk-buruk la, kasut aku , yang ni je lah elok skit, dia melihat kasutnya, kasut kulit hitam ada riben di atasnya. Kasut masa hari graduasi.

'Cik kak,' tegur Akasyah dari belakang.

'Hish la tekejut Na.'

'Menung apa, dok belek-belek kasut tu ?'

'Tak de apa lah, anyway Na dapat kerja tu, memula dia tak mau kasi, cakap Na tak de experience la apa la, Na lawan balik ....'

'Hah ? Lawan ?'

'Ye lah...kalau tak lawan alamat balik kampung tanam jagung le..'

'Tak yah tanam jagung, jadi PA i je ok gak.'

Harlina menjeling, Akasyah ketawa kuat, mereka berdua berpimpin tangan menuju ke kereta yang di belakang bangunan.


0 Comments:

Post a Comment

<< Home